Home > Dimineata, la cafea > Ieri am vazut…

Ieri am vazut…

January 20, 2011 Leave a comment Go to comments

… 4 accidente. Am auzit lume comentand, dand vina pe ceata, pe drumuri, pe orice, mai putin pe soferi. Eu am o parere usor diferita aici si ca sa o explic mai bine am sa incep cu o comparatie mai larga: in viata esti raspunzator de faptele tale. La fel e si la volan.

Sigur aici veti spune ca la volan poti muri si nevinovat. Perfect adevarat, insa nevinovat nu inseamna intotdeauna ca ai facut tot ce era posibil sa eviti. Ieri 2 masini erau in sant fix dupa curba. Din cauza cetii sa zicem ca nu a vazut ca urma curba, dar vorba politistului: “neadaptarea vitezei la conditiile de trafic” nu este vina cetii. Un alt accident a fost neacordare de prioritate. Din cauza cetii probabil cel ce avea prioritate l-a vazut tarziu sau poate ca a patinat masina cand a plecat de pe loc cel ce ar fi trebuit sa acorde prioritate. Ambele situatii insa erau previzibile. Am vazut ieri soferi care mergeau in conditii de vizibilitate pana in 30m doar cu pozitiile aprinse. Am vazut vreo cativa si fara nicio lumina aprinsa. Cred ca mai multe accidente se intampla pentru ca exista soferi care nu stiu ce sa faca la volan decat accidente din cauze externe, cum e vremea de exemplu. Ma gandeam ca poate ar folosi cuiva cateva sfaturi pentru condus pe timp de ceata, asa ca le-am insirat mai jos.

1. Luminile – inafara localitatii, daca ai o vizibilitate sub 30m, e bine sa ai si proiectoarele si stopul de ceata aprinse. Astfel esti mai vizibil si pentru cel din fata, dar si pentru cei din spate. Atentie, in spate sunt mai multi pe care ii ajuti, nu doar cel mai apropiat. In oras nu folosi stopurile de ceata daca vizivilitatea nu scade sub 10-15m. Sunt foarte deranjante pentru ceilalti.

2. Depasirile – nu face depasiri pe timp de ceata daca nu stii ce urmeaza pe drum (curba, deal, vale, etc.). Sunt o groaza de semne care-ti pot indica daca este un moment bun. Primul dintre ele sunt marcajele de pe carosabil. Linie discontinua inseamna clar zona dreapta. Daca linia discontinua este dublata de una continua pe partea ta inseamna ca poate urma o curba usoara la stanga. Daca e din sens opus pentru tine urmeaza o curba usoara la dreapta. Foloseste-te de masina din fata masinii pe care vrei sa o depasesti pentru a te lamuri asupra a ce urmeaza pe sosea si pentru apreciere distantelor. Daca in zona acelei masini care are probabil un avans de 30-50m nu vezi niciun far pe sens opus inseamna ca ai timp pentru o depasire. Daca acea masina dispare brusc, urmeaza o vale sau o curba. In mod evident nu trebuie sa depasesti.

3. Folositi cu incredere semnalul pentru a anunta tot ce intentionati sa faceti. E important.

Ca o regula generala de depasire, care am observat ca este ignorata intr-un mare fel, depasiti in cel mai scurt timp posibil. Daca nu ai o masina cu demaraj peste medie, pregateste-ti depasirea din timp, fie vii lansat fie retrogradezi intr-o treapta inferioara de viteza (de obicei a 3-a inafara localitatilor). Masinile cu motor pe benzina isi ating puterea maxima undeva la peste 5000 de rotatii pe minut. La cele diesel, asigurati-va ca aveti peste 2000 de rpm cand incepeti depasirea.

In cazul in care v-am plictisit, inseamna ca stiti sa conduceti, macar teoretic. Succes si fara evenimente, in practica!

Advertisements
Categories: Dimineata, la cafea Tags: , ,
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s